Het Adema orgel

Sinds 1898 siert het Adema orgel onze kerk. Een prachtig romantisch orgel met een grote verscheidenheid aan klankkleuren, een ware kleurendoos.

Adema orgelSinds de bouw van het orgel is aan de dispositie, de samenstelling van de registers, niet veel veranderd. Dat komt mede door de grote zorg en aandacht door de jaren heen van eenieder die er bij betrokken was en is. In 1978 echter, is een deel restauratie uitgevoerd, die van groot belang is geweest voor het voortbestaan van het orgel.

Ook hier stond de tand des tijds niet stil en zijn in 2010 plannen gemaakt om het groot onderhoud in kaart te brengen zodat onverwachte storingen vermeden konden worden. Dat heeft geresulteerd in een restauratie door Adema’s Kerkorgelbouw uitgevoerd in de periode februari t/m november 2015 en het inspelings- concert vond plaats op 26 mei 2016 door de adviseur Ton van Eck.

In de tijd dat het orgel werd gebouwd werd door Piet Adema (en zoon Sybrand) was het zijn wens om het eerste pneumatische orgel volgens het systeem van Nöhren te bouwen. De toenmalige Pastoor Witte gaf daar gehoor aan en verleende eind november 1897 de opdracht voor de bouw, die uiteindelijk bijna een jaar duurde.

Het orgel bestaat uit 2 klavieren en een vrij pedaal, met de volgende dispositie:

• Groot Orgel: Praestant 8’ Bourdon 16’ Salicionaal 8’ Flûte harmonique 8’ Violoncello 8’ Octaaf 4’ Flûte harmonique 4’ mixtuur 2,3,4 sterk.
  • Reciet Expressief: (Boven klavier) Viola di Gamba 8’ Bourdon 8’ Quintadeen 8’ Voix céleste 8’ Roerfluit 4’ Piccolo 2’ Trompet 8’ Fagot-Hautbois 8’ Vox humana 8’
  • Pedaal: Subbas 16’ Openbas 8’ Openfluit 4’
  • Werktuigelijke registers: koppel manual 1+2 koppel pedaal manuaal 1, pedaal manuaal 2 Tremolo

Op basis van de dispositie is het mogelijk om met name romantische klank op te bouwen door gebruik te maken van de diverse mogelijke register combinaties.

De tongwerken staan nu alle drie in de zwelkast (Reciet-Expressief) wat de mogelijkheid biedt om te variëren in klanksterkte. Deze registers geven een Franse expressie van de klank.Een combinatie van 8’en 4’fluiten afgewisseld op beide klavieren geeft een mooi beeld van wat deze registers aan klankkleur te bieden hebben.

Het grote plenum (alle registers van het groot orgel aangevuld met de tongwerken) is een prachtig geheel geworden. Het orgel heeft door de restauratie weer een goed dragende de klank teruggekregen waarbij de verscheidenheid aan klank per register ook bij het gebruik van meerdere registers goed hoorbaar blijft in de kerk.

In 2016 heeft de kerk ook de beschikking gekregen over een Neo Barok koor orgel eveneens van Adema, echter, Adema-Schreurs. Een mooie klanktegenhanger van het grote romantische orgel. Het orgel is gebouwd in 1970.

Dit orgel is uitstekend te gebruiken bij diensten en uitvoeringen waarbij men beneden bij het orgel musiceert, de klank van dit orgel draagt uitstekend de kerk door.

Het orgel heeft één klavier en een aangehangen pedaal, met de volgende dispositie: Holpijp 8’ (B-D) Praestant 4’ (B-D) Roerfluit 4’(B-D) Octaaf 2’(B-D) Quint 2 2/3’(D) Quint 1 1/3’(B) Terts 1 3/5’(D).

De klank van dit orgel draagt uitstekend door de kerk heen en is ietwat scherper van kleur zoals de Neo barokke klank van die tijd veel werd toegepast. Mede om na de romantiek weer met nieuwe inzichten en smaak een ander klank concept te verkrijgen. Dit orgel is groot in z’n kleinheid. Een prachtige aanwinst voor de kerk.

Voor verder informatie kunt u vinden in de brochure geschreven door Ton van Eck & Victor Timmer ter gelegenheid van het inspelingsconcert van het grote Adema orgel op 26 mei 2016. Dit boekje is verkrijgbaar bij het secretariaat.